National Key Result Areas

2013 telah Menjelma

Tahun 2013 telah muncul kini, Untuk terus kita berjuang sebagai pendidik berdedikasi.
Kuatkan iltizam, semangat, jati diri, ketekunan, kerjasama,perihatin, bersungguh,positif, berpandangan jauh dan meningkatkan kecemerlangan pendidikan dan bidang tugas kita.InsyaAllah.
Walau terhalang terus berjuang
Biar terintang tetap cemerlang

* Tn. Hj. Sufa'at bin Tumin Mantan Pengarah Pelajaran Johor.

Permulaan Perjalanan kita

Jom baca Quran

Pusat Sumber Sekolah

NILAM 2013

VLE

Resolusi Guru dan Perpustakaan dan Media Negeri Johor

Thursday, May 28, 2009 at 6:11 AM



GABUNGAN GURU PERPUSTAKAAN DAN MEDIA
Negeri Johor 2009



RESOLUSI PENINGKATAN MARTABAT DAN PERANAN GURU PERPUSTAKAAN & MEDIA NEGERI JOHOR

Tuan,

BENGKEL PENGURUSAN PUSAT SUMBER SEKOLAH NEGERI JOHOR 2009

Hasil daripada perbincangan dan pemuafakatan seluruh Guru Perpustakaan & Media Negeri Johor, beberapa resolusi telah dicapai untuk memartabat dan meningkatkan kedudukan dan peranan GPM (Guru Perpustakaan dan Media):


Perjawatan
i. Guru Perpustakaan & Media perlu menjadi satu jawatan hakiki di Gred DGA29,DGA32, DG41, DG44, DG48, DG52 dan seterusnya. Kedudukan ini akan melahirkan Guru Perpustakaan dan Media yang berpengetahuan, berkemahiran dan berpengalaman dalam bidang pengurusan PSS. Satu surat penjawatan perlu dikeluarkan secara rasmi oleh pihak yang berwajib iaitu SPP (Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran) supaya jawatan dan bidang tugas Guru Perpustakaan dan Media tidak dipertikaikan oleh pihak pengurusan sekolah.
ii. Memohon diadakan Pembantu Tetap Pusat Sumber Sekolah dari jawatan S17 untuk membantu 19 bidang tugas Guru Perpustakaan dan Media. Buat masa ini GPM turut menjalankan tugas dalam bidang kurikulum dan ko-kurikulum.
iii. Lantikan Guru Perpustakaan & Media hendaklan secara rasmi oleh Kementerian Pelajaran Malaysia dan memastikan peruntukan jawatan ini dipatuhi oleh pentadbir sekolah.
iv. Masih terdapat GPM yang dilantik oleh pihak sekolah. Oleh itu dipohon agar lantikan daripada Kementerian Pelajaran Malaysia dipercepatkan.

Bidang Tugas
Merujuk kepada Pekeliling Ikhtisas bilangan 3/2005/KP(BS-DSR) 8787/008/2(10) bertarikh 18 Julai 2005 yang tidak dipatuhi menyebabkan GPM menerima kesan-kesan seperti berikut.
i. GPM telah dibebani dengan tugas-tugas mengajar melebihi waktu yang disarankan.
ii. GPM tiada kuasa autonomi untuk menguruskan kewangan PSS. Ini bertentangan dengan bidang tugas GPM untuk merancang dan mengurus belanjawan tahunan PSS.
iii. GPM dibebani dengan pelbagai tugas lain seperti Guru Penasihat Ko-ko, Guru Disiplin, Guru Ganti yang keterlaluan (5-15 waktu seminggu), Ketua Panitia mata pelajaran dan dan lain-lain sehingga menjejaskan tugas-tugas di PSS.
iv. Kekeliruan timbul dengan mata pelajaran yang patut diajar oleh Guru Perpustakaan dan Media. Oleh itu mata pelajaran Literasi Maklumat yang sepatutnya diajar oleh GPM perlulah diperjelaskan dalam pekeliling dan mata pelajaran Literasi Maklumat itu sendiri perlu diiktiraf agar ianya sah dilaksanakan mengikut tuntutan perkhidmatan dan tidak dipertikaikan lagi oleh mana-mana pihak. Guru Perpustakaan dan Media juga perlu diberi latihan dan pengiktirafan untuk mata pelajaran Literasi Maklumat ini.

Keperluan peningkatan profesionalisme.
i. Memandangkan hampir 65% Guru Perpustakaan dan Media merupakan guru-guru baru, maka latihan profesional pengurusan PSS amat diperlukan.


ii. KPM, BTP, JPN,BTPN dan PKG amat diperlukan untuk menyediakan keperluan latihan yang mencukupi dan berkesan kepada semua GPM.
iii. Menyedari akan kekurangan staf di pihak BTP maka adalah difikirkan bahawa perlu untuk menubuhkan Majlis atau persatuan GPM peringkat daerah, negeri dan kebangsaan dengan tujuan membantu KPM, BTP, BTPN dan PKG dalam memberi latihan dan kemahiran kepada rakan-rakan GPM yang baru secara lebih pantas dan efisien.

Kami mengharapkan Bahagian Teknologi Pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia bersama-sama membantu mengangkat martabat Guru Perpustakaan dan Media sebagai agen pelaksana kecemerlangan Pusat Sumber Sekolah selaras dengan moto ‘Pusat Sumber Sekolah pemangkin modal insan bermaklumat’ kerana kami percaya bahawa pengiktirafan yang diberi oleh pihak SPP dan KPM akan dengan sendirinya membuka laluan yang lebih mudah dan luas untuk memartabatkan status dan peranan Guru Perpustakaan dan Media dan sekaligus menghapuskan segala polemik dan dilemma mengenai status dan peranan GPM itu sendiri.

Hotel Seri Malaysia Johor Bahru
12.00 p.m.
14 Mei 2009

0 comments

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini. Suapan RSS dari blog dan laman web lain tidak mencerminkan dasar serta pendirian admin

Sesuai dipapar menggunakan IE versi 8.0 ke atas dan Mozilla Firefox yang terkini dengan resolusi 1024 x 768 bagi mendapatkan paparan yang terbaik("Best Viewed")

Hakcipta Terpelihara © 2010 mlyn02@yahoo.com

© Copyright 2010, All Rights Reserved