National Key Result Areas

2013 telah Menjelma

Tahun 2013 telah muncul kini, Untuk terus kita berjuang sebagai pendidik berdedikasi.
Kuatkan iltizam, semangat, jati diri, ketekunan, kerjasama,perihatin, bersungguh,positif, berpandangan jauh dan meningkatkan kecemerlangan pendidikan dan bidang tugas kita.InsyaAllah.
Walau terhalang terus berjuang
Biar terintang tetap cemerlang

* Tn. Hj. Sufa'at bin Tumin Mantan Pengarah Pelajaran Johor.

Permulaan Perjalanan kita

Jom baca Quran

Pusat Sumber Sekolah

NILAM 2013

VLE

Kebitaraan Pusat Sumber Sekolah

Thursday, January 7, 2010 at 7:27 PM
Salam,

Mahu tak mahu kita telah berada di putaran 2010 yang mwnjanjikan pelbagai cabaran dan rintangan yang perlu kita hadapi. Lebih-lebih lagi dengan keadaan ekonomi negara yang semakin parah. Lebih memeranjatkan apabila budget untuk pendidikan yang dipotong hapir 30 %. termasuk budget tahunan pusat sumber sekolah. Guru-guru akan dikurangkan penglibatan di luar bilik darjah termasuk kursus-kursus profesional yang baiasanya dilakukan melalui LDP juga tidak akan diadakan untuk tahun ini. Alangkah malang bagi sekolah-sekolah kecil khususnya peruntukan yang tidak mencapai rm7000. tingal berapa lah agaknya duit untuk PSS? Lebih malang lagi pabila guru-guru disekolah masih kabur dengan peranan Pusat Sumber dalam sistem sekolah itu sendiri. Kekaburan semua pihak disekolah pastinya manambah sukar lagi GPM untuk memainkan peranan di sekolah. Akhirnya kita dibebani dengan kerja-kerja guru gantian yang melampau-lampau seolah-olah ianya telah menjadi kor-bisness kita.

Dalam situasi begini, kita harus bersatu bersama berusaha untuk memberikan satu impak yang berkesan di sekolah. kerja lebih masa. perubahan extra ordinary yang harus ditonjolkan secara terus . Apakah kita masih lagi perlu untuk mengikuti kursus PSS (pengkatalogan)? sedangkan penggunaan sistem automasi telah dilaksanakan kini. atau kita perlu satu pendedahan mengenai bagaimana kita ingin merubah PSS kita dengan aktiviti,perancangan dan suasana yang lebih kondusif. Merancang lawatan penanda aras ke sekolah-sekolah yang cemerlang PSSnya di peringkat kebangsaan. Apakah pemangkin kejayaan mereka. Bagaimana peranan kementerian, JPN, BTP,PPD dan pihak sekolah itu sendiri dalam usaha memartabatkan dan kebitaraan PSS sekolah mereka? Adakah sama hasilnya sekolah berbangunan lama yang bangunannya ubah suai dengan sekolah-sekolah baru yang mempunyai serba serbi kelengkapan dan mempunyai sokongan 100 %?

Apapun segalanya terpulang kepada kita semua. Keikhlasan bekerja dan iltizam yang tinggi akan merubah segala-galanya. Mudah-mudahan GPM akan dipandang sebagai satu jawatan yang bermaruah dan tinggi darjatnya sama dengan hasrat KPM untuk meningkatkan Kebitaran Pusat Sumber itu sendiri. W'ullam

0 comments

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini. Suapan RSS dari blog dan laman web lain tidak mencerminkan dasar serta pendirian admin

Sesuai dipapar menggunakan IE versi 8.0 ke atas dan Mozilla Firefox yang terkini dengan resolusi 1024 x 768 bagi mendapatkan paparan yang terbaik("Best Viewed")

Hakcipta Terpelihara © 2010 mlyn02@yahoo.com

© Copyright 2010, All Rights Reserved