National Key Result Areas

2013 telah Menjelma

Tahun 2013 telah muncul kini, Untuk terus kita berjuang sebagai pendidik berdedikasi.
Kuatkan iltizam, semangat, jati diri, ketekunan, kerjasama,perihatin, bersungguh,positif, berpandangan jauh dan meningkatkan kecemerlangan pendidikan dan bidang tugas kita.InsyaAllah.
Walau terhalang terus berjuang
Biar terintang tetap cemerlang

* Tn. Hj. Sufa'at bin Tumin Mantan Pengarah Pelajaran Johor.

Permulaan Perjalanan kita

Jom baca Quran

Pusat Sumber Sekolah

NILAM 2013

VLE

Hari Buku Dan Hak Cipta Sedunia Peringkat Sekolah 201

Saturday, August 14, 2010 at 9:58 PM

 

Hari Buku Dan Hak Cipta Sedunia Peringkat Sekolah 2010

LATAR BELAKANG DAN RASIONAL HARI BUKU SEDUNIA
Semenjak tahun 1996, Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) telah menetapkan tarikh 23 April setiap tahun sebagai Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia (World Book and Copyrights Day).
Setiap tahun, lebih daripada 100 buah negara merayakan Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia dengan pelbagai aktiviti yang melibatkan promosi galakan membaca, kegiantan penerbitan dan perbukuan, dan perlindungan harta intelek melalui hak cipta.
Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM) telah menyarankan supaya Hari Buku dan Hak Cipta Sdunia tahun 2010 disambut di peringkat sekolah bagi mengembangkan budaya membaca warga sekolah.
Oleh itu, sekolah digalakkan mengadakan satu perhimpunan khas pada 23 April 2010 atau tarikh lain yang sesuai untuk merayakan Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia.
Antara aktiviti pembacaan dan pembuku yang dapat mengembangkan budaya membaca di kalangan warga sekolah ialah Resensi buku, Bercerita, Sepetang bersama penulis, Mewarna, Membaca bersama, Tukar buku suka sama suka, Bicara buku, Tokoh membaca dan lain-lain aktiviti yang menjurus ke arah memantapkan budaya membaca.

Semoga aktiviti Hari Buku dan Hak Cipta Sednia ini dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh semua pihak terutamanya guru dan murid agar dapat wujud kesedaran tentang pentingnya amalan membaca dan pengiktirafan kepada penulis yang telah memerah otak berkarya untuk tatapan umum. Sekian terima kasih.
OBJEKTIF HARI BUKU SEDUNIA
  1. Meningkatkan minat membaca didalam dan diluar sekolah.
  2. Memberi pendedahan kepada murid mengenai adanya hari untuk buku dan hak cipta.
  3. Memberi peluang kepada murid untuk menjalankan aktiviti perbukuan.
  4. Mengenali lebih ramai penulis buku tempatan dan luar negara.

0 comments

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

PENAFIAN: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini. Suapan RSS dari blog dan laman web lain tidak mencerminkan dasar serta pendirian admin

Sesuai dipapar menggunakan IE versi 8.0 ke atas dan Mozilla Firefox yang terkini dengan resolusi 1024 x 768 bagi mendapatkan paparan yang terbaik("Best Viewed")

Hakcipta Terpelihara © 2010 mlyn02@yahoo.com

© Copyright 2010, All Rights Reserved