Salam,
Dalam arus perubahan pendidikan yang sering kali berubah mengikut keperluan sezaman guru-guru harus bersedia untuk bersama menyahut cabaran pendidikan, bukan sahaja minda mesti terbuka tetapi persediaan diri dengan pelbagai kemahiran seperti kemahairan ICT juga perlu dikuasai dan ditingkatkan. Lebih-lebih lagi sebagai seorang guru Cemerlang mahu pun Guru Perpustakaan dan Media. Pelbagai kemahiran bernilai tambah perlu diserap dan dipelajari dengan bersungguh . Hal ini adalah amat perlu untuk kita sentiasa bersedia dan meningkatkan kualiti dan kecekapan kita di bilik darjah mahupun ketika kita diberi tugas sebagai penceramah. Justeru itu padangan dari penulisan ini perlu diambilperhatian yang sewajarnya.
jika seorang guru ingin meningkatkan kemahiran profesional, khasnya, sebagai pelaksana kurikulum di bilik darjah. Persekitaran sentiasa berubah. Minat murid berlainan pada zaman yang berlainan. Ekspektasi ibubapa dan masyarakat berubah. Macam-macam daya tarikan kanak-kanak dan remaja semakin bertambah. Senang kata--dunia sentiasa berubah.
LDP memberi peluang kepada peserta untuk mendengar pengalaman daripada penceramah, berkongsi pengalaman dalam sesi perbengkelan dan pembentangan, saling galak menggalak untuk peningkatan profesional dan saling bantu membantu untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi semasa mengajar. Selain itu, guru-guru yang menjadi penceramah atau pembentang hasil bengkel berperluang untuk meningkatkan kemahiran membentang, menyediakan bahan-bahan seperti PowerPoint dan multimedia masing-masing.
Untuk meningkatkan kesan melekat, seorang penceramah perlu membuat persediaan yang mencukupi. Antara perkara yang perlu diambil perhatian ialah :
1. Kandungan yang relevan dari aspek keperluan profesional peserta.
2. Bahan mesti sesuai dengan tahap intelek peserta.
3. Kaedah penyampaian perlu menarik dengan penggunaan bahan ICT dan multimedia seperti PowerPoint, grafik, bunyi/muzik dan klip video yang relevan dan optimum.
4. Perlu ada sesi berinteraktif supaya peserta tidak menjadi bosan.
5. Sesi soal-jawab dan bengkel perlu merangkumi aspek yang merangkumi spektrum dari LOTS ke HOTS (Lower order thinking skills to higher order thinking skills).
6. Perlu merancangkan pengaliran ceramah yang dapat memberi impak yang maksimum kepada fakta-fakta utama.
7. Tidak kurang penting ialah fakta penceramah sendiri yang saya akan beri dalam bentuk contoh di bawah. Respon yang mungkin dalam hati peserta diselitkan di dalam kurungan.
Peringkatan kepada penceramah:
1. Jangan mula dengan "......saya sebenarnya sibuk sangat beberapa hari ini dan kurang bersedia untuk ceramah ini...." (Kalau begitu janganlah beri ceramah ini. Buang masa kami sahaja.)
2. Anda mungkin jujur tetapi elakkan "....saya sebenarnya kurang jelas perkara ini. Apa boleh buat, terpaksa beri...." (Alamak, baru 5 minit, ada 1 jam 25 minit lagi. Harap boleh tahan.)
3. Jangan kata "....perkara ini senang. Semua sebenarnya dah tahu...." (Apa itu? Sahaja untuk memenuhi syarat 7 hari?)
4. Elakkan ".....saya sebenarnya menggunakan banyak masa dan buat sampai 3 pagi untuk ceramah hari ini. Malangnya kerana komputer diserang oleh virus, pagi ini saya hanya tinggal sehelai kertas mahjung yang kosong...." (Tipu!)
5. Jangan mula begini : "Pagi ini saya perlu semua tumpu sepenuh perhatian. Pada akhir sesi kalau saya tanya kamu tidak boleh jawab, tunggu surat amaran saya...." (Bukan tak nak tumpu perhatian. Yang lepas saya terima surat amaran tetapi saya tidak berkuasa mengeluarkan surat amaran kepada tuan/puan kerana ceramah yang begitu kecoh, tak sistematik, lompat sana, lompat sini, cerita-cerita yang tak relevan, marah-marah....)
Dipetik dari blog http://thinkingallowed1.blogspot.com tulisan oleh En.Yew Kok Leh Pengetua Kanan SMk Jalan Mengkibol Kluang.
HIP Mentor Programme with SMK Taman Selesa Jaya 2, JB: Asychronous or
Synchronous?
-
Date: 8 JULY 2020, 11 a.m.
Googlemeet
*Attendance*:
1. Dr Sharmini A/P Suppiah (ELTC)
2. Pn Rahmah Hj Sayuti (Mentor)
3. Ustadz Hasmadi (GPK KOKO)
3. Pn ...
4 years ago
0 comments